Thursday, June 23, 2011

Melakukan Perubahan, antara mahu atau tidak

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah, seminggu sudah berlalu. Berlalunya cuti semester pertama untuk minggu yang pertama. Juga menandakan zon peperiksaan sudah berlalu juga. Sekejap sahaja masa berlalu, bagaikan angin yang menyapa sekali lalu. Apa yang kita lakukan atau manfaatkan sepanjang cuti ini? Adakah dibiarkan begitu sahaja, diisi dengan perkara yang sia- sia? Saya akui ramai yang akan berkata selepas berlangsungnya exam week "Bestnya! lepas ni boleh relaks puas- puas". Ok, yang bab relaks itu mungkin boleh diterima. tetapi sambil menenangkan fikiran selepas mengalami kekusutan kepala bahana exam, janganlah terlalu relaks=) andai sudah tidak ada mood untuk melihat buku pelajararan sekalipun, janganlah sampai masa cuti ini dibiarkan berlalu dengan sia- sia. got it? isi rohani. pada waktu- waktu cuti inilah masa untuk kita manfaatkan sepenuhnya dengan perkara yang membawa manfaat.



23/06/11

Bimillahirrahmanirrahim..


Seperti apa yang tertulis di atas, pastinya dapat meneka sendiri. Saya menulis sekitar pertengahan cuti sekolah semester  yang lepas. Semasa sedang bercuti di Langkawi. Tetapi tidak sempat dipostkan ke blog kerana belum habis menulis lagi, masih tergantung tak bertali bak kata orang. InsyaAllah kalau diberi kesempatan dan masa terluang, tulisan yang separuh siap di atas itu, akan saya siapkan. Moga Allah permudahkan.


Sudah agak lama tidak mengupdate blog. Dan Alhamdulillah hari ini diberi kesempatan oleh Dia untuk mencoretkan sesuatu. Untuk membuang sawang- sawang yang sudah lama tidak dibersihkan, pastinya.Sedar tak sedar, sesi persekolahan sudah dua minggu berjalan. Dan kini hampir ke penghujung minggu kedua. Pastinya, exam sheet juga sudah siap ditanda dan dipulangkan. Malah cikgu- cikgu pun sudah mula meneruskan proses P&P seperti biasa. Jadi, bagaimana dengan keputusan peperiksaan anda? Memuaskan? Pasti ramai yang akan tersengih dan tersenyum. Ada banyak maksud tu. Maksud tersirat.


Let the past be the past kata orang. Yang penting, ambil hikmah di setiap sesuatu yang terjadi itu. Pasti ada hikmah. Yang berjaya mendapat markah- markah flying colours tu, teruskan usaha. Yang masih merangkak- rangkak macam saya sendiri, muhasabah kembali. Mana silapnya dan mana yang perlu dibetulkan. Masih ada masa untuk mengubah sesuatu itu dan berubah. Orang yang berjaya pasti akan mengalami kegagalan terlebih dahulu. Yang penting, ada kekuatan dan usaha untuk melakukan perubahan. Bukan difokuskan hanya dalam pelajaran, tetapi juga aspek- aspek yang lain.


Jadi, kepada mereka yang berjaya atau kurang berjaya, teruskan usaha. Kita semua Allah jadikan sama. Ada kelebihan dan kekurangan masing- masing. Kita pasti mampu untuk melakukan sesuatu perubahan, bukan hanya dalam aspek pelajaran, seperti yang saya katakan tadi. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Betul lah peribahasa ini, tidak dapat dinafikan. Antara mahu atau tidak sahaja. Bak kata Hlovate, "live well or live hell. u choose." Sempat lagi selitkan. Apa- apa pun, moga pilihan yang dipilih merupakan pilihan yang terbaik, InsyaAllah.


Tiada siapa dapat menafikan sesuatu yang terjadi itu
Allah sudah tentukan semuanya
Kita manusia
Haruslah menggunakan akal untuk berfikir
Mencari hikmah di sebaliknya
Dan melakukan sesuatu untuk menanganinya
Berubahlah demi kebaikan
Berubahlah demi redhaNya
InsyaAllah, moga Allah permudahkan.

May Allah bless us.

No comments:

Post a Comment